Google Shopping inzetten voor jouw onderneming

Misschien is het je wel eens opgevallen… Je wil een bepaald product kopen. Laten we zeggen een nieuwe fiets. Je gaat op Google zoeken. Als eerste zie je bovenaan foto’s staan van fietsen die je op verschillende websites kan kopen. Daaronder staan pas verschillende andere websites. De foto’s die je kan aanklikken zijn advertenties die onderdeel zijn van Google Shopping. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat het je eigenlijk nooit echt is opgevallen dat deze fietsen die bovenaan de pagina staan reclame is. Dat deze websites betaald hebben om bij jou bovenaan de pagina te komen. Wat is dat Google shopping nu precies?

Wat zijn Google Shopping advertenties

Google Shopping wordt gebruikt om producten te promoten en te verkopen en maakt deel uit van zoekmachine-advertenties. Het wordt beheerd door twee platforms, Google Ads en Google Merchant Center. Advertenties zijn niet langer alleen maar tekst. De advertenties bestaan bij google shopping advertenties ook uit foto’s, beschrijvingen en prijzen. Bij Google Shopping zijn de advertenties niet op de trefwoorden gebaseerd. Het werkt met een productfeed. De productfeed bestaat bijvoorbeeld uit een foto, een omschrijving en een aantal attributen. Google gebruikt uw productfeed, website en aanbiedingen om te bepalen of de producten worden weergegeven.

Staar je nergens blind op

Als je de volgende keer op het internet een nieuwe fiets gaat kopen weet jij dus dat de plaatjes aan de bovenkant van de browser niet zomaar plaatjes zijn. Je ziet het misschien niet meteen maar dit zijn gewoon betaalde advertenties van bedrijven die willen dat jij de gloednieuwe fiets bij hen koopt. Het is natuurlijk best handig dat je in één overzicht bijvoorbeeld een paar fietsen ziet met de prijs erbij en je zo de fietsen kan vergelijken. Maar staar je er niet blind op… Er zijn ook nog andere websites onder de advertenties waar je ook best even kan kijken!